October 2019

Oct
28

'56-os megemlékezés Karunkon

2019. október 22-én Karunkon megemlékezést tartottunk az 1956-os forradalom és szabadságharc hőseinek tiszteletére. Az ünnepséget számos kolléga tisztelte meg, és sok hallgató is megállt erre a pár percre az I. emeleti Aulában.  

A Himnusz után Illyés Gyula – Egy mondat a zsarnokságról című versét hallgattuk meg felvételről a szerző előadásában, majd Bekő Bálint, a Hallgatói Önkormányzat elnöke tartotta meg ünnepi beszédét. Szavaiban kiemelte ’56 egyik fontos üzenetét a mai fiatalság, a középiskolákban, egyetemeken tanulók számára, amely így szólt: „a szabadság tudja leginkább biztosítani az elme szárnyalását, a kreativitást, tehát azt a közeget, amelyben a mérnökök, a tudós emberek, illetve az élet minden területén alkotók létezhetnek és kibontakozhatnak. Ez az alapja az egyénen túl a nemzet fejlődésének”.

Az ünnepi beszédet követően Szabó Erik, Karunk hallgatója trombitán adta elő Nini Rosso és Guglielmo Brezza Il Silenzio című művét. A mélyen átélt, nagyon szép előadást követően elhelyeztük az emlékezés koszorúit. A Kar részéről dr. Ancza Erzsébet oktatási dékánhelyettes és Barta Andrea dékáni hivatalvezető, a Hallgatói Önkormányzat részéről Bekő Bálint HÖK elnök és Brabanti Kristóf alelnök hajtott fejet, majd az 1948-52-es technikumi osztály képviseletében Csőke Antal tiszteletbeli polgárunk, valamint Szatmári Árpád és Baranyai Péter koszorúzta meg az Emlékhelyet.

A megemlékezést a Szózat zárta.

Az eseményről készült fényképek az alábbi linkre kattintva tekinthetők meg.

Oct
21

Szakmai látogatás Pápán, a Bázisrepülőtéren

A Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőterén tettek tanulmányi látogatást 2019. október 10-én az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola és a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói és oktatói.

A tanulmányi látogatást hosszas és alapos szervezés előzte meg, mivel egy olyan katonai bázis mindennapi életébe volt alkalom betekinteni, ami nemzetközi viszonylatban is különlegesnek számít.

A nagyszámú látogatócsoport reggel fél hétkor indult Budapestről autóbusszal Pápára. A repülőtérre érkező csoportot Magasy Zsolt ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka fogadta, majd az alakulat Csapat Művelődési Otthon (CSMO) dísztermében tartott egy részletes bemutatást a Repülőtér múltjáról és jelenéről.

Ezt követően a látogatócsoportnak lehetősége volt a Repülőtér emlékparkjában, a korábban hazánkat oltalmazó MIG-21 és MIG-23 vadászrepülőgépek emlékműve előtt csoportképet készíteni. Az emlékparkban további, az országunk védelmét ellátó MIG-15 és MIG-17 vadászrepülőgépek is helyet kaptak.

A következő látnivaló a csoport számára az utasforgalmi (PAX) Terminál volt, amely a külföldre, missziós területre induló vagy onnan érkező katonák utasforgalmi ki- és beléptetésére szolgál, mint egy civil repülőtéri terminál. A látogatók érdeklődve hallgatták, hogy hogyan történik az utasvizsgálat, a csomagvizsgálat a helyi állomány által, valamint az ideiglenes határnyitás a rendőrség és a NAV részéről. A PAX Terminált 2019 áprilisában adták át a legkorszerűbb repülőtéri rendszerekkel felszerelve.

A csoport a bázis "NATO" hangárában folytatta a bejárást, ahol számos JAS-39 Gripen vadászrepülő várja a kisebb-nagyobb beavatkozást a repülő-műszakiak részéről. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma Század állományába tartozó Gripen vadászrepülők ideiglenesen Pápán látják el az országvédelmi feladataikat, mivel jelenleg a kecskeméti katonai repülőtér felújítása zajlik. A JAS-39-ek esetleges javítására szintén ideiglenesen Pápára települtek az MH Légijármű Javító Üzem egyes részei is. A Gripenek mellet egy, már hadrendből kivont MI-24 harcihelikopter megtekintésére is volt lehetőség.

A hangár előtt állomásozik az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományában lévő készenléti MI-17 szállítóhelikopter, amely az Országos Légi Kutató-Mentő Szolgálatot látja el személyzetével Magyarország nyugati felén.

A Hangár szomszédságában, a Liszt Ferenc Repülőtér után a második legkorszerűbb felszereltséggel bíró repülőtéri tűzoltó alegység épülete és tűzoltó technikái kerültek bemutatásra a csoportnak. A Tűzoltó alegység a legkorszerűbb reptéri speciális tűzoltóautókkal (Rosenbauer Panther) és technikákkal rendelkezik.

A Bázisrepülőtér 2015. év végén átadott új, 41 méter magas, körpanorámás korszerű irányítótornyában folytatta a csoport a látogatást. Az ügyeletben lévő repülésirányító bemutatta a torony mindennapi munkáját és a légiirányítók munkahelyeit. A bátrabbak a körerkélyre is kimerészkedhettek, ahol gyönyörű panoráma tárulkozott eléjük. A felhős idő ellenére jól látszódott dél-keletre a Bakony vonulata, benne a Kőrisheggyel, dél-nyugatra a Somló és a Badacsony, nyugatra pedig az Alpok. A csoport szerencséjére, épp egy szállítási feladatra induló magyar felségjel alatt repülő C-17 Globemaster III. szállítórepülő startját nézhették meg a kíváncsi érdeklődők. A C-17 Globemaster III. "Moose", azaz jávorszarvas, a repülőtér mintegy 2400 méter hosszú felszállópályának, betonjának felénél már a levegőben volt és megkezdte a feladat végrehajtását.

A csoport jóízűen költötte el ebédjét a Bázisrepülőtér étkezdéjében, amely nyugodtan kijelenthető, hogy a Magyar Honvédség legmodernebb étkezdéje.

Az ebédet követően a csoport a SAC hangárban folytatta a reptéri látogatást, ahol egy C-17 Globemaster III. időszakos vizsgálata-javítása (Home Station Check) zajlott éppen. A csoport megtekinthette az óriási szállítórepülőgépet, és a lenyitott hátsó rámpán át alkalom támadt közelről is betekinteni a repülőgép hatalmas rakterébe, ahol akár két harckocsi, vagy helikopter is elfér.

A Bázisrepülőtér látogatást megkoronázta egy kiképzési repülésre induló JAS-39 Gripen géppár felszállása, annak hang- és látványélménye. Ezt követően a csoport visszaindult Budapestre.

A résztvevők ez úton mondanak köszönetet a Magyar Honvédség Parancsnokságának, a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtér parancsnokának és állományának a látogatás lehetőségének megvalósításáért, valamint az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola és a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar vezetésének a szervezésért.

Szerző: Dr. Nyikes Zoltán, szervező

Fotó: Kovács Éva, doktorandusz

Oct
21

Meghívó a megemlékezésre

Oct
19

Megkezdődött a keresztféléves felvételi eljárás - jelentkezz gépészmérnöki mesterképzésünkre!

Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara 2020. februárjában nappali munkarendű, állami finanszírozású gépészmérnök mesterszakot (MSc) indít hegesztéstechnológia specializációval, a növekvő hazai hegesztőszakember igény kielégítésére.

Jelentkezni 2019. október 15-től a központi felvételi eljárás keretében lehet, egészen a határidőig, amely november 15.
A felvételizők a felvi.hu honlapján elérhető E-felvételin keresztül nyújthatják be jelentkezéseiket. A végleges jelentkezéseket legkésőbb 2019. november 15-én éjfélig kell rögzíteni. A jelentkezés hitelesítésének határideje 2019. november 20. A hitelesítés legegyszerűbb módja az Ügyfélkapuval történő hitelesítés.

A jelentkezők legfeljebb hat helyet jelölhetnek meg, ebből hármat díjmentesen. További jelentkezési helyek megjelöléséért 2-2 ezer forint kiegészítő díjat kell fizetniük a jelentkezéskor. (Ugyanazon intézmény, ugyanazon szakának állami ösztöndíjas és önköltséges meghirdetése, ha megegyezik a képzési szint, a munkarend, a képzés nyelve és helye is, csak a finanszírozási forma tér el, bár külön sorban kell szerepeltetni, egy jelentkezési helynek számít a felsőoktatási felvételi jelentkezés során.) Az ezzel kapcsolatos tudnivalók részletesen az online Tájékoztatóban olvashatók.

A ponthatárokat várhatóan 2020. január 23-án hirdetik ki.

Bővebb információ a mesterszakos gépészmérnöki képzésünkről az alábbi felületen olvasható >>>

A keresztféléves jelentkezéssel idő takarítható meg!
Jelentkezz az e-felvi-n keresztül november 15-ig az ÓE BGK-ra, és kezd a mesterképzést már februárban!

forrás: felvi.hu

Oct
18

ABB mentorprogram női műszaki felsőoktatási hallgatóknak

Pályázati felhívás

Az ABB Kft., mint Kiíró, „ABB mentorprogram női hallgatóknak” elnevezéssel pályázatot hirdet a műszaki felsőoktatásban - az energetika és automatizálás területén - tanuló 5 fő főiskolai / egyetemi női hallgató számára.

Programunk célja, hogy erősítsük a nők részvételét és növeljük munkavállalási kedvüket a műszaki vonalon, illetve lehetőséget biztosítsunk arra, hogy a női hallgatók már tanulmányaik során megismerkedhessenek egy nemzetközi cég termékeivel, szolgáltatásaival, működésével.

A program során 5 fő női hallgató kerül kiválasztásra. A programban résztvevő hallgató a Kiíró cég vezetői, vagy meghatározó szakemberei közül saját dedikált mentort kap, akikkel a félév során 5 alkalommal konzultáción vehet részt. A nyertesek továbbá betekintést nyerhetnek egy multinacionális cég mindennapjaiba, gyárlátogatáson vehetnek részt, találkozhatnak az ABB női vezetőivel, HR szakemberektől személyes konzultáció keretében tanácsot kaphatnak a későbbi elhelyezkedéshez, vagy akár gyakornokként aktívan részt vehetnek a munkában. Emellett megismerhetik, hogy milyen különböző életpálya modellek léteznek a műszaki területen.

Oct
17

Október 31-ig lehet jelentkezni a Bosch Future Mobility Challenge-re!

Kedves Hallgatóink!

A Bosch Kolozsvári fejlesztőközpontja harmadik alkalommal rendezi meg a Bosch Future Mobility Challenge-et 2020. május 17-én Kolozsváron. Idén először a verseny nemzetközi szinten került meghirdetésre, így Románia mellett Magyarországról, Moldáviából, Bulgáriából, sőt Olaszországból is várnak csapatokat. A regisztráció határideje október 31!

A felhívást és a fontos információkat tartalmazó linkeket alább találjátok a tavalyi after movie kíséretében:

Dear students,

We are happy to invite you to the third edition of Bosch Future Mobility Challenge, competition that will take place on 17th May 2020 in Cluj-Napoca, Romania. If you are a bachelor or master student and are interested in developing autonomous driving algorithms on 1/10 scale vehicles that we will provide, then this competition is for you.

In 2020 we will have participants from at least five European countries, and the first prize of 4500 EUR can only motivate you to create the perfect autonomous driving car.

Are you ready for the 2020 edition? Team up, find a mentor and join the challenge! Register by 31st of October 2019 on www.boschfuturemobility.com

In the meantime, you can get a glimpse of what the atmosphere of Bosch Future Mobility Challenge 2019 finals was, in our after-movie at HERE.

Oct
16

A posztgraduális nemzetközi hegesztő képzés sikeres akkreditációja a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karon

Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Kara 1970 óta folyamatosan képez hegesztő műszaki szakembereket, 1993-tól hazai, majd nemzetközi hegesztő specialistákat, hegesztő technológusokat és 2011-től hegesztő mérnököket. Az ötévenkénti EWF (European Federation for Welding, Joining and Cutting) és az IIW (International Welding Institute) közös IAB akkreditációja révén a Kar folyamatosan jogosult az európai és a nemzetközi hegesztő képzésekre.

A sikeres akkreditációs eljárást követően valamennyi képzési területen ‒ így az IWS - International Welding Specialist, az IWT - International Welding Technologist, valamint az IWE - International Welding Engineer szakképzésnél ‒ jogosult a Kar 2024. január 18-áig képzés indítására.

A Kar Anyagtechnológiai Intézeti Tanszéke ez év őszén indított az IWT diplomával már rendelkező és az IWE bemeneteli feltételeknek megfelelők (kitöltött jelentkezési lap, egészségügyi alkalmasság, főiskolai vagy egyetemi gépész-, anyag-, vegyész-, közlekedés-, villamos-, had- és biztonságtechnikai mérnöki, valamint mérnök informatikus oklevél) részére nemzetközi hegesztő mérnök kiegészítő képzést.

2020. februárjától indul az IWT, hegesztő technológus képzés, melyre azok jelentkezhetnek, akik műszaki (mérnöki) főiskolai (BSc), vagy egyetemi (MSc) oklevéllel, legalább két éves hegesztési vagy rokon területen megszerzett és igazolt gyakorlattal, valamint, munkaegészségügyi alkalmassági igazolással rendelkeznek.

A tavaszi félévre kerül ugyancsak meghirdetésre az IWS, hegesztő specialista képzés, melyre azok jelentkezését várják, akik 4 éves képzési időtartamú műszaki szakközépiskolai tanulmányokat lezáró érettségi bizonyítvánnyal, legalább 4 éves szakirányú (fémipari) gyakorlattal, továbbá legalább 2 darab érvényes MSZ EN 287-1, vagy MSZ EN ISO 9606-2...5 szabvány szerinti hegesztőminősítéssel rendelkeznek.

A nemzetközi hegesztő képzésen oklevelet szerzettek ‒ minden további diploma elismertetés nélkül ‒ vállalhatnak munkát a képzési szintjüknek megfelelő hegesztő felelősi, illetve irányítói területen. További információ a http://bgk.uni-obuda.hu/hu/kepzeseink/tovabbkepzesek/ felületen érhető el, kérdésekkel Dr. Bagyinszki Gyula egyetemi docenshez, tanfolyamvezetőhöz (Tel.: 666-5304, e-mail: bagyinszki.gyulaatbgk.uni-obuda.hu) fordulhat.

Dr. Gáti József

Oct
8

Tésztaszék-építés? A Bánkis mérnökhallgatóknak semmi sem lehetetlen!

Történt ugyanis egy szép napos délelőttön, hogy Laky Norbert és Lakatos Jonathan Bánkis hallgatóink kaptak egy megkeresést a Vsauce2 amerikai YouTube csatorna készítőitől, Kevin Lieber-től és Matt Tabor-tól, akik a fejükbe vették, hogy tésztából szeretnének széket építtetni, amely valóban elbírja Kevin súlyát, amikor ráül. Az ötlet onnan származott, hogy a világhálón történő szörfölés közben ráakadtak a mi RECCS Tésztahíd-építő Világbajnokságunkra, ahol a hidak és tartók több száz kilogramm terhelést bírnak és ahol ugye híd kategóriában a mai napig csúcstartók vagyunk. Úgy döntöttek hát, hogy hazai tésztahíd-építő nagyágyúinkat fogják felkérni a tésztaszék megépítésére, melyet Norbi és Johnny örömmel vállaltak.

A forgatás (és építés) a festői szépségű Róma villanegyedében zajlott, ahol a srácoknak 48 óra állt rendelkezésükre, hogy beszerezzék az alapanyagokat és megépítsék a tésztaszéket. Ha kíváncsi vagy, hogy hogyan sikerült nekik megbirkózni a feladattal, nézd meg az alábbi epizódot: Can Pasta Hold Your Weight?

 

Pages