- English
- Magyar
A hagyományokhoz híven idén is József-naphoz kapcsolódva adták át a kiemelkedő érdemeket szerzett józsefvárosiaknak az önkormányzat elismeréseit. Józsefváros díszpolgára kitüntetést az Olasz Intézetben ünnepélyes keretek között osztották ki, akik között szerepelt a Bánki jogelőd intézményében tanulmányokat folytató Galamb József is.
A magyar mérnök-konstruktőr, a Ford Motor Company tervezője, majd főmérnöke, a XX. század autójának választott Ford T-modell megalkotója református kispolgári családban született Makón. A Józsefvárosban működő Budapesti Állami Felső Ipariskola (ma: Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara) hallgatója volt, ahol 1901-ben üzemmérnökként végzett. Elnyerte a Magyar Automobil Rt. ösztöndíját, és tanulmányútra Németországba utazott. 1905-ben műszaki rajzolóként kezdett dolgozni Detroitban a Ford Motor Company-nál. A cégalapító Henry Ford felfigyelt a tehetséges magyar tervezőre, és rábízta egy teljesen új, egyszerűen kezelhető, megbízható és tömegek számára is elérhető autó tervezését. Ez volt a T-modell, amely Galamb József zsenialitásának köszönhetően a világ első népautója lett, húsz évig gyártották, és csaknem 15 és fél millió darab készült belőle. Az Óbudai Egyetem Népszínház utcai épületében előadóterem viseli Galamb József nevét, az egykori diákra emléktábla emlékeztet, munkásságát pedig 2008. augusztus 1-jétől emlékszoba mutatja be. A díjat hozzátartozója, Dr. Galamb Erzsébet vette át.